Enkele tips om tot een duidelijk en helder aanbod op je website te komen ..
Kernwaarden
Een duidelijk en helder aanbod voor je doelgroep creëren is niet makkelijk, en ik wil je daarom graag een eindje op weg helpen door je een paar tips te geven. Om direct maar te beginnen, je aanbod moet goed bij jou passen. Dat klinkt raar maar toch is het zo. Als ondernemer heb je, als het goed is, en ik raad het je zeker aan, kernwaarden bepaald, een soort ethisch kompas dat jou met je onderneming richting geeft. Kernwaarden zijn antwoorden op belangrijke vragen zoals:
- wie ben ik
- waar sta ik voor
- wat wil ik bereiken
- wat is belangrijk voor mij
Als je aanbod onverenigbaar is met je kernwaarden zul je moeite hebben het met overtuiging te brengen en waar te maken. Als ondernemer moet je je kernwaarden koesteren en blijven volgen. Ze houden je op het pad dat je voor jezelf hebt gekozen. Zorg er ook voor dat je klanten passen bij deze kernwaarden zodat ze niet aangetast worden of gaan vervagen. Probeer je authenticiteit te bewaren en je kernwaarden altijd overeind te houden. Er zijn veel methodes om voor jezelf te bepalen wat je kernwaarden zijn. Google er maar eens op !
Waar liggen je klanten wakker van
Je aanbod moet dus verenigbaar zijn met je persoonlijke kernwaarden maar daarnaast zal het ook aantrekkelijk moeten zijn voor de doelgroep die je hebt uitgekozen. Wanneer je je doelgroep goed kent dan ken je hun wensen, hun behoeften, hun pijnplekken en de doelen die ze willen bereiken. Kortom, je weet waar ze ’s nachts van wakker liggen. Om je aanbod aantrekkelijk te maken voor je doelgroep moet je ze hun nachtrust terug geven om het zo maar eens te stellen. Zorg er voor dat je aanbod hun probleem oplost, laat goed zien hoe dat in zijn werk gaat en wat het de klant zal gaan opleveren.
Spreek de taal van je klant
Spreek in je communicatie de taal van je klanten. Verplaats je goed in hun schoenen en denk goed na over welke zoektermen ze op Google gebruiken wanneer ze zoeken naar oplossingen. Zorg er voor dat je die zoektermen gebruikt in je aanbod, blog artikelen en in de teksten op je website zodat je er op gevonden wordt. Gebruik deze zoektermen in je aanbod en laat goed zien hoe je het probleem van je klant oplost of hem winst bezorgt. Mijn aanbod helpt mijn doelgroep verder door hen te helpen met het werven van klanten. Ik vertel mijn klanten op mijn website hoe ik dit doe en deel kennis met hen en wordt zo ook door hen gevonden. Schrijf op je website over hoe je de problemen van je doelgroep kunt oplossen, deel je kennis met ze en je zult zien dat je zo meer bezoekers op je website gaat krijgen.
Wek vertrouwen op
Wanneer een bezoeker op je website terecht komt is hij geïnteresseerd in iets wat hij via Google op je website heeft gevonden. In eerste instantie zal de bezoeker geïnteresseerd zijn in datgene waarvoor hij is gekomen, in het gunstigste geval is dat je aanbod. Onbewust zal hij, terwijl hij snel rond kijkt op je website, signalen oppikken die hem vertrouwen bezorgen over de website, jou en je aanbod maar het kan ook zijn dat hij signalen oppikt die hem direct weer doen vertrekken. Zorg er voor dat je website professioneel is vorm gegeven, er netjes uitziet en goed gestructureerd is. Stel jezelf ook netjes voor, vertel wie je bent, waar je voor staat en gebruik een professionele foto van jezelf. Dit zal de kans dat bezoekers niet direct vertrekken maar voor jou en je aanbod kiezen alleen maar vergroten.
Hou het leesbaar en structureer je aanbod
Houd je aanbod kort en krachtig. Mensen hebben het zo druk tegenwoordig en lezen niet maar zijn gaan scannen. Pas als hun interesse gewekt wordt zoomen ze in en gaan ze lezen, maar dat doen ze zeker niet bij lange lappen tekst in een te klein lettertype. Zorg voor aantrekkelijke titels die uitnodigen om verder te lezen. Deel je aanbod ook duidelijk in. Als je aanbod bestaat uit drie diensten of drie producten verzamel ze dan niet alle drie in één verhaal maar structureer en maak er drie aantrekkelijke dienst/product pagina’s van met teksten die uitsluitend over de dienst/product in kwestie gaan en niet over alle drie. Dat schept verwarring.
Social proof
Ondersteun je aanbod met aanbevelingen van klanten die je al succesvol verder hebt geholpen. Vraag je klanten ook om die aanbevelingen en stuur de antwoorden die je wilt hebben door ze een vragenlijst te geven die je ze per email opstuurt. Een aanbeveling van een klant kan een bezoeker net dat ene zetje geven dat jij nodig hebt.
Gebruik geen stockfotografie
Ondersteun je aanbod vooral niet met stock fotografie. Je komt deze suffe foto’s overal tegen tegenwoordig en ze verflauwen je aanbod, halen het cachet omlaag. Het staat goedkoop en het is weinig authentiek. Doe een beetje moeite en zoek afbeeldingen die je kernwaarden en je aanbod echt ondersteunen. Dan blijf je authentiek. Huur desnoods een professionele fotograaf in om dit te voor elkaar te krijgen.
Tenslotte
Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om je aanbod scherp en aantrekkelijk te krijgen. Als je wilt drinken we samen een keer een kop koffie en praten we er vrijblijvend over.