Focus op een doelgroep en je zult merken dat je meer klanten gaat werven met je website ..
Als je eenmaal kiest voor een specifieke doelgroep wordt je leven als zelfstandig ondernemer een stuk eenvoudiger. Want ging je voorheen vissen, nu ga je vliegvissen op forel. Dat is een verschil van dag en nacht. Als je weet waar je op gaat vissen kun je de vis bestuderen en kom je veel beter uitgerust en op de juiste plek aan het water.
Maar veel ondernemers maken die keuze niet en gaan gewoon maar wat vissen.
Als je een bewuste keuze maakt voor een doelgroep wordt je communicatie eenduidig, je website duidelijker en je aanbod helder.
En je gaat gegarandeerd meer klanten werven.
Als je niet focust op een doelgroep:
- Verlies je veel tijd met koude acquisitie
- Krijg je weinig, goede, leads via je website
- Weet je netwerk niet precies wat je nou doet en voor wie
- Is je aanbod niet helder, te breed
- Spreek je niet de taal van je doelgroep
- Verdien je gewoon minder, punt.
Als je wel focust op een doelgroep:
- Kom je veel beter in gesprek met je doelgroep
Doordat je focust weet je wat er bij hun speelt, je kent hun problemen en spreekt hun taal. - Is je aanbod helder
Wanneer je kiest voor focus op een bepaalde doelgroep en leert wat hen bezig houdt kun je je aanbod er beter op af gaan stemmen. Je aanbod wordt daardoor helder en aantrekkelijk voor je doelgroep. - Wordt je, door je focus, gezien als een expert door die doelgroep
Doordat je bewust gekozen hebt voor een doelgroep zal deze doelgroep je autopmatisch als een expert gaan zien. - Gaat je doelgroep over je praten, aan je refereren, naar je doorverwijzen
Wanneer personen binnen je doelgroep met elkaar netwerken zullen ze eerder naar jou verwijzen omdat bekent staat als expert. - Krijg je meer klanten
Doordat je focust wek je veel sneller vertrouwen op bij je doelgroep. Je verhaal past gewoon beter en je oplossingen zijn op maat gesneden. Bezoekers zullen veel sneller voor je gaan kiezen. - Zul je meer winst maken
Meer klanten betekent meer winst. Maar doordat je je op een specifieke doelgroep richt, en met hen gaat werken ontwikkel je een bepaalde routine die je telkens opnieuw kunt aanspreken en mettertijd verbeteren. Je expertise neemt toe en daarmee ook je meerwaarde voor je doelgroep. Zonder angst zul je meer kunnen gaan vragen voor je diensten.
Beginnen met focussen
Focussen doe je niet zomaar, daarvoor moet je de tijd nemen. Praat met anderen, met klanten, collega ondernemers of met mij. Stuur me rustig een email, ik help je graag op weg.
Focussen is een proces, maar als je eenmaal op het goede spoor terecht komt zul je er geen spijt meer van krijgen dat je deze stap genomen hebt. Dus, focussen, nu!